Dersin Adı | HDL (Donanım Tasarım Dili) ile FPGA (Yerinde Programlanabilen Kapı Dizisi) Tasarımı |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EEE 420 | Güz/Bahar | 2 | 2 | 3 | 6 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu ders sayısal sistemlerin VHDL kullanarak tasarımı ve FPGA üzerinde gerçeklenmesini kapsamaktadır. Bu ünite tasarım metodolojileri, donanım modellenmesi ve yüksek-seviyeli sentezleme üzerinde yoğunlaşmaktadır. Özellikle FPGA’ler üzerinde çalışan donanım gerçeklemelerinin tasarımı üzerinde durulacaktır. Ders kapsamında VHDL temelleri, sayısal tasarım pratikleri ve tasarımların denenmesi amaçlı test ortamları yazılması konuları bulunmaktadır |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Tasarım Kavramları, Mantık Devrelerine Giriş, Teknoloji Gerçeklenmesi, FPGA’e Giriş, VHDL’e Giriş: Gerekenler, Mantık Fonksiyonlarının Eniyi Gerçeklenmesi, Sayısal Gösterim ve Aritmetik Devreler, Kombinasyonel Devrelerin Temel Blokları, FPGA’ler için Tasarım, Otomasyon ve Test |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Tasarım Kavramları | Fundamentals of Digital Logic with VHDL Design Stephen Brown, Zvonko Vranesic (Chp.1) |
2 | Mantık Devrelerine Giriş | Fundamentals of Digital Logic with VHDL Design Stephen Brown, Zvonko Vranesic (Chp.2) |
3 | Teknoloji Gerçeklenmesi | Fundamentals of Digital Logic with VHDL Design Stephen Brown, Zvonko Vranesic (Chp.3) |
4 | FPGA’e Giriş | Design Recipes for FPGAs_ Using Verilog and VHDL-Peter Wilson (Chp. 2) |
5 | VHDL’e Giriş: Gerekenler | Design Recipes for FPGAs_ Using Verilog and VHDL-Peter Wilson (Chp. 3) |
6 | VHDL’e Giriş: Gerekenler | Design Recipes for FPGAs_ Using Verilog and VHDL-Peter Wilson (Chp. 3) |
7 | VHDL’e Giriş: Gerekenler | Design Recipes for FPGAs_ Using Verilog and VHDL-Peter Wilson (Chp. 3) |
8 | Mantık Fonksiyonlarının Eniyi Gerçeklenmesi | Fundamentals of Digital Logic with VHDL Design Stephen Brown, Zvonko Vranesic (Chp.4) |
9 | Mantık Fonksiyonlarının Eniyi Gerçeklenmesi | Fundamentals of Digital Logic with VHDL Design Stephen Brown, Zvonko Vranesic (Chp.4) |
10 | Sayısal Gösterim ve Aritmetik Devreler | Fundamentals of Digital Logic with VHDL Design Stephen Brown, Zvonko Vranesic (Chp.5) |
11 | Kombinasyonel Devrelerin Temel Blokları | Fundamentals of Digital Logic with VHDL Design Stephen Brown, Zvonko Vranesic (Chp.5) |
12 | Kombinasyonel Devrelerin Temel Blokları | Fundamentals of Digital Logic with VHDL Design Stephen Brown, Zvonko Vranesic (Chp.5) |
13 | FPGA’ler için Tasarım, Otomasyon ve Test | Design Recipes for FPGAs_ Using Verilog and VHDL-Peter Wilson (Chp. 4) |
14 | FPGA’ler için Tasarım, Otomasyon ve Test | Design Recipes for FPGAs_ Using Verilog and VHDL-Peter Wilson (Chp. 4) |
15 | Dönem Tekrarı | |
16 | Dönem Tekrarı |
Ders Kitabı | Fundamentals of Digital Logic with VHDL Design Stephen Brown, Zvonko Vranesic |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Design Recipes for FPGAs_ Using Verilog and VHDL-Peter Wilson |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 15 | |
Laboratuvar / Uygulama | 5 | 20 |
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | 2 | 10 |
Portfolyo | ||
Ödev | - | - |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 10 |
Proje | - | - |
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 20 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 60 | |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 40 | |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | 2 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 5 | 80 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | 2 | 2 | |
Portfolyo | |||
Ödev | - | - | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 10 | |
Proje | - | - | |
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 10 | |
Final Sınavı | 1 | 10 | |
Toplam | 178 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Matematik, fen bilimleri ve Elektrik-Elektronik Mühendisliği konularında yeterli bilgi sahibidir; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanır. | X | ||||
2 | Karmaşık Elektrik-Elektronik Mühendisliği problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer; bu amaca uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | X | ||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | X | ||||
4 | Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir, seçer ve kullanır | X | ||||
5 | Karmaşık Elektrik-Elektronik Mühendisliği problemlerinin veya araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. | X | ||||
6 | Elektrik-Elektronik Mühendisliği disiplini içinde ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır; bireysel çalışma sergiler. | X | ||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; etkin rapor yazar ve yazılı raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılır talimat verir ve alır. | |||||
8 | Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları ve mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konularında bilgi sahibidir. | X | ||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibidir | X | ||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibidir; girişimcilik, yenilikçilik hakkında bilinçlidir; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir. | X | ||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilişkili konularda, bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar. ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1) | X | ||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | |||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilgiye erişir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler; insanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini Elektrik-Elektronik Mühendisliği alanıyla ilişkilendirir. | X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest